Tiroid Nodülü Nedir?

Tiroid bezi boynun ön kısmında bulunan kelebek şeklindeki hormon salgı bezidir. Tiroid hormonu kişinin metabolik faaliyetlerini düzenlemekte ve total sağlık durumunu büyük ölçüde etkilemektedir. Ancak özellikle iyot eksikliğinin yaşandığı coğrafyalarda tiroid hormon bozukluğu yaşanma oranı yüksektir. Tiroid hormonu ve hormon salgı bezine bağlı birçok sağlık problemi yaşanabilmektedir.

Bu problemler kısaca şöyledir;

Guatr: guatr tiroid bezinin büyümesidir. Hormon dengesizliği yaşanmasa da tiroid bezi özellikle ergenlik, gebelik ve menopoz dönemlerinde büyüyebilmektedir. Bu durum normal karşılanmaktadır ancak mutlaka kontrol altında tutulmalıdır.

Hipotiroid: Hipotiroid tiroid hormonunun az çalışması olarak tanımlanmaktadır. Metabolizmanın yavaşlamasına ve kişinin kilo almasına ve kısırlığa neden olan hipotiroid problemi aynı zamanda saç dökülmesi, tırnak kırılması ve kabızlık gibi günlük problemlere de neden olabilmektedir. Bu problem medikal ilaçlar yardımı ile kontrol altına alınabilmektedir.

Hipertiroid: Hipertiroid tiroid hormonunun fazla salgılanmasıdır. Bu durumda kişi hızla kilo vermektedir. Aynı zamanda kısırlık, ishal, saç dökülmesi akne gibi problemlere de yol açan hipertiroid medikal ilaçlar ile tedavi edilebilmektedir. Tiroid Nodülü: Tiroid bezinde farklı dokularda oluşan kitlelerdir. Çok sayıda oluşması multinodüler olarak tanımlanan tiroid nodülü genellikle ses kısıklığı, yutma güçlüğü ve nefes darlığı gibi problemlere yol açmaktadır. Aynı zamanda çok az bir ihtimal de olsa kansere dönüşme riski bulunan nodüllerin tedavi edilmesi gerekmektedir.

Tiroid nodüllerinin ameliyatlı ya da ameliyatsız birçok farklı tedavi yöntemi bulunmaktadır. Uygun tedavi seçeneği kişinin sağlık öyküsüne ve yaşına bağlı olarak değerlendirilmektedir.

Tiroid Nodül Tedavisinde Ameliyatsız Çözüm

Tiroid nodüllerinin tedavisinde RF ablasyonu, 2007 yılında Güney Koreli Dr. Baek tarafından tanımlanmıştır. Ülkemizde ise yöntem 2012 yılında Dr. Baek’in yanında aldığım eğitimden sonra, tarafımca 50’den fazla hastada sorunsuz olarak uygulanmıştır.

• Toplumda bireylerin % 30-40’ında tiroid nodülü görülür.
  • Bunların ancak % 5’i kötü huyludur.
  • Kötü huylu nodüllerin tedavisi cerrahidir

İyi Huylu Nodüllerde Tedavi Gerektiren Durumlar:

• Nodülün bağımsız olarak tiroid hormunu salgılaması (Otonom nodül)
  • Komşu dokulara bası sonucunda ortaya çıkan sorunlar(Yutma güçlüğü, solunum sıkıntısı gibi)
  • Takipteki nodülde boyut artışı eğilimi
  • Kozmetik nedenler
  • Radyofrekans yöntemi özel bir iğne(elektrod) ile nodülün içerisine girilerek yakılması esasına dayanır.
  • İşlem ayaktan yapılır.
  • İşlem sırasında lokal anestezi ve gerekirse sakinleştirici kullanılır. Genel anestezi yapılmaz.
  • Cilttte kesi yapılmaz.
  • Nodül boyut ve sayısına bağlı olarak 10-30 dk. sürer.
  • Yanan nodül zaman içinde vücudun bağışıklık sistemi tarafından ortadan kaldırılır.
  • Bir yıl içinde nodül % 90 oranında küçülür.
  • Kanama ve ses kısıklığı gibi sorunlar cerrahiye göre daha nadir gelişir.
  • İşlem sonrasında hasta hemen normal hayatına dönebilir.
  • Gerekli durumlarda işlem tekrar edilebilir.
  • Radyofrekans tedavisi, herhangi bir nedenle daha sonraki zamanlarda yapılacak bir cerrahiye engel değildir.

Tiroid Nodüllerine RF Ablasyonu İşlemi Nasıl Yapılır?

Radyofrekans ablasyonunda genel anestezi uygulanmaz. Damardan yatıştırıcı ve ağrı kesici ilaçlar ile hasta rahatlatılmaktadır. Operasyon, hastanın bilinci açıkken gerçekleştirilir.

İşlem sırasında RF dalgalarını üreten jeneratör cihazı kullanılır ve hastaya özel RF iğneler enerjiyi ultrasonografi rehberliğinde nodül içine güvenli bir şekilde aktarır. İşlem yapılırken, bazı aşamalarda hastanın konuşmaması, yutkunmaması ve derin nefes almaması gerekmektedir.

Radyofrekans ablasyonu gerçekleştirilirken, hasta hekim ve ekibin diğer üyeleri ile konuşabilir; hatta yapılan işlemle ilgili bilgi alarak, hangi aşamada olduğunu da öğrenebilir.

Bunlara ek olarak, hasta işlem devam ederken RF jeneratörünün ayarları hakkında ekibin kendi arasındaki bilgilendirmeleri de duymaktadır. İşlem öncesinde radyolog hastayla mutlaka birkaç defa görüşmüş olmalıdır. Ablasyon uygulanmadan önce kişideki nodül veya nodüllerin iyi huylu olduğunun ispatlanmış olması gerekmektedir. Ayrıca işlem öncesinde rutin bazı kan tetkiklerinin yapılması, kanama parametrelerinde bir anormallik olmadığının da gösterilmesi gerekmektedir.

Elbette işlemden önce hastaların dikkat etmesi gereken bazı noktalar da vardır. Örneğin; kan inceltici ilaçlar kullanıyorsa, kesilmeli ya veya yerine başka ilaçlar kullanılmalıdır. Günübirlik gerçekleştirilen ablasyon işleminde hastanede istirahat etmesi ya da geceyi hastanede geçirmesi gerekmez. İşlemden sonra olası ağrılar, çeşitli ağrı kesiciler ile kontrol altında tutulabilir.

İşlemden sonra hastalar kolaylıkla normal günlük yaşamlarına geri dönebilirler. Tiroid nodülünde, rahatsızlıklar kozmetik olabildiği gibi, yutma güçlüğü, nefes darlığı, ses değişmesi ve boyun ağrısı gibi fonksiyonel konularda da olabilir.

Bazı durumlarda çarpıntı, sinirlilik el titremesi, uykusuzluk, terleme gibi şikayetler de görülebilir. Tiroid nodülü hastada hiçbir şikayet yaratmıyorsa ve ultrason kontrollerinde büyüdüğü gözlemlenmiyorsa sadece takip yeterlidir. Fakat belli bir çaptan büyükse, iyi huylu da olsa genellikle tedavi uygulanır.