En az rastlanan kanser türlerinden biri de karaciğer kanseridir. Hepatit B ve hepatit C virüsüyle sarılık hastalığı geçirip virüs taşıyıcısı olan kişilerde karaciğer kanseri riskinin arttığı söylenmektedir.

Virüs infeksiyonlarının görülmesinden yıllar sonra da karaciğer kanseri ortaya çıkabilmektedir. Virüsler kan yoluyla ve cinsel yolla bulaşmaktadır.

Hepatit virüslerinden bağımsız olarak da hastalığa yakalanabilirsiniz. Bu da kan testleri ile ortaya çıkabilir. Ayrıca siroz hastalarının yüzde 5’inde de karaciğer kanserine yakalanma riski yüksektir Ayrıca, mısır, yer fıstığı ve diğer tahıllarda yaşayan Aspergillus adı verilen mantarların ürettiği aflatoksin adı verilen zehirler de karaciğer kanserini tetikleyebilir. Erkeklerde, 60 yaşın üzerindekiler ya da ailesinde karaciğer kanseri olanlar kişilerde riskli gruptadır.

Karaciğer kanserinin vücuttaki ilk belirtileri; kilo kaybı, aşırı yorgunluk, karın ağrısı, bulantı ve kusma, ciltte renk değişimi, sindirim sorunları olarak özetlenebilir.

Teşhis Koyma

Karaciğer kanseri teşhisi koyabilmek için ilk aşama doktor muayenesidir. Bu muayenede karın içindeki karaciğer, dalak gibi organlardaki hareketler, sıvı toplanması, cilt ve gözlerdeki sararma gözlemlenir. Kan testlerinde alfa fetoprotein olarak adlandırılan maddenin yüksek miktarda olması karaciğer kanseri şüphesini doğrular. Bunların dışında; karın ultrasonografisi, bilgisayarlı tomografi ve manyetik rezonans görüntülemeden de yararlanılır. Ayrıca karaciğerden iğne ile biyopsi alınması ve patolojiye gönderilmesi gerekir.

Tedavi Nasıl Olur?

Karaciğer kanserlerinin tedavi edildiği alan cerrahidir. Sadece karaciğerde olan kanserlerde, hasta eğer ameliyat için uygunsa, hastalıklı karaciğer dokusu çıkartılarak cerrahi tedavi gerçekleştirilir. Ayrıca radyolojik olarak ilaçla ve radyofrekans ile tedaviler de sağlanabilir. Karaciğer dokusunun kendini yenileyebilmesi nedeniyle tümörlü kısım temizlenir. Operasyon sırasında önemli olan, geriye kalacak karaciğerin hastanın yaşamını sağlıklı bir şekilde sürdürmesine yetecek nitelikte olmasıdır.

Karaciğerin kanser nedeniyle tümüyle çıkartılması gerekiyorsa, sağlıklı bir karaciğer nakli de yapılabilir. Nakil yapılan hastalarda tümörün yeniden çıkma riski, daha azdır.

Cerrahi tedavinin ardından ya da cerrahi tedavi uygulanamayan hastalarda ilaç tedavisi tercih edilir.