Uterusun bağ ve kas dokularında oluşan myomlar genellikle kanser riski taşımamaktadır. En sık görülen pelvik tümörlerden biri olan utarus myomları; myoma uteri olarak da adlandırılmaktadır ve üreme çağındaki kadınların yaklaşık %20’sinde görülmektedir. Aynı zamanda ideal kilosunun üzerinde olan kadınlarda ve ailesinde uterus myomu problemine rastlanılan kadınlarda daha sık görülmektedir. Uterus myomları oluştukları konuma göre isimlendirilmektedir.

Rahim içinde, dışında ya da duvarında konumlanması ile; submukozal, intramural ve subserozal myomlar olarak adlandırılmaktadır.

Uterus Myomu Belirtileri

- Adet dönemi dışında kanama; submukozal myomlarda daha sık görülmektedir. Uterus myomu olan kadınların yaklaşık %30’unda görülmektedir.

- Ağrı: karın ve rahim bölgesinde ağrı hissedilir.

- İdrara sık çıkma, kabızlık; mesaneye ve ruktuma baskı uygulanması sonucunda yaşanır.

- Kısırlık; diğer kısırlık nedenleri ile birlikte değerlendirilmektedir.

- Düşük, erken doğum.

Belirtilerden biri ya da birkaçının yaşanması sonucunda doktora başvuran kadınlarda ultrason ya da MR tetkikleri sonucunda uterus myomu teşhisi konulabilmektedir. Aynı zamanda jinekolojik muayene sırasında pelvik yolu ile gerçekleştirilen incelemeler, histerosalpingografi (Rahim filmi), histeroskopi, laparoskopi ya da salin infüzyon ile gerçekleştirilen incelemeler doğrultusunda da uterus myomu tanısı konulabilmekte ve en uygun tedavi seçeneği değerlendirilebilmektedir.

Uterus Myomu Tedavisi

Uterus myomu probleminin hastanın yaşına, dönemine (ergenlik, üreme, premenopozal, menopoz) ve sağlık öyküsüne göre farklı tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir. Bu yöntemler; konservatif, ilaçla, cerrahi yöntemlerle, embolizasyon, laparoskopik ya da morselasyon yöntemleridir. Uterus myomu tedavisi medikal ilaçlar ile uygulandığında birçok yan etki açığa çıkmaktadır. Bu nedenle çok fazla tercih edilen tedavi yöntemleri arasında yer almamaktadır. Cerrahi tedavi yöntemleri ise doğurganlığının deva etmesini isteyen hastalar için uygun olmamakla birlikte kesi ve dikiş işlemlerinin enfeksiyon riski taşıması nedenleri ile günümüzde çok sık tercih edilmemektedir.

Uterus myomunda bir diğer tedavi yöntemi olan myomektomi uygulamasında ise myomların sayısı ve büyüklüklerine bağlı olarak histeroskopi ua da laparoskopi işlemleri ile uygulanabilmektedir. Uterus myomlarının radyolojik yöntemlerle de tedavileri mümkündür. Ameliyatsız yöntemler ile uterus myomu probleminin tedavilerinde kesi ve dikiş işlemlerine ihtiyaç duyulmamakla birlikte anestezinin oluşturabileceği ya da enfeksiyona dayalı risklerin önüne geçilmiş olmaktadır. Ayrıca hasta için de çok daha konforlu bir tedavi ve iyileşme süreci sağlanmaktadır. MR eşliğinde ultrasonografi cerrahi uygulaması ile Myom ablasyonu, Uterin arter embolizasyonu, perkütan ablasyon ve Hayfu yöntemleri lokal anestezi altında kısa sürede konforlu bir şekilde gerçekleştirilebilmektedir.