Tiroid; insanda büyüme ve gelişmenin yanı sıra tüm vücut fonksiyonlarının düzenlenmesini sağlayan bir hormondur. Boynun ön bölgesinde yer alan 25 gram ağırlığında ve kelebek şeklinde olan tiroid bezi; metabolizmayı düzenlemektedir. Bazı durumlarda tiroid hormonu gerekenden az ya da çok çalışabilmektedir. Tiroid hormonunun çok salgılanması durumunda metabolizma hızlanmakta ve kalp hızı artmaktadır. Bu durum Hipertiroidi olarak adlandırılmaktadır.

Bağırsak hareketlerinin hızlanması ile ishal gözlemlenmekte ve kişi anormal bir şekilde kilo verebilmektedir. Tiroid hormonunun az çalışması ise Hipotiroidi olarak adlandırılmakta ve metabolizma yavaşlayarak kişinin kilo almasına neden olmaktadır. Genellikle iyot yoksunluğu yaşayan toplumlarda daha sık görülen tiroid hormon bozuklukları Türkiye’de de sıklıkla karşılaşılan hormon bozuklukları arasında yer almaktadır.

Tiroid bezinde görülen başlıca hastalıklar şu şekildedir;

- Guatr: tiroid bezinin büyümesidir. Ergenlik döneminde ve gebelik sürecinde daha sık görülen guatr bazı durumlarda sadece kontrol altına alınmaktadır.

- Nodül: tiroid bezinin içinde ya da çevresinde oluşan kitlelerdir. Kişide birden fazla nodül oluşumu gözlemleniyorsa bu duruma multinodüler guatr denilmektedir.

- Tiroidit: tiroid bezinin iltihaplanmasına denilmektedir. En belirgin semptomu ağrıdır.

- Hipertiroidi: tiroid bezinin normalden fazla çalışmasıdır.

- Hipotiroidi: tiroid bezinin normalden az çalışmasıdır.

Tiroid problemleri genellikle iyot eksikliği olan toplumlarda sıklıkla yaşanmaktadır. Aynı zamanda ailede tiroid hormon bozukluğu yaşandıysa kişi risk grubundadır. Romatoid artrit, şeker hastalığı ya da persiniyöz anemisi yaşayan kişiler de tiroid hastalıkları konusunda risk grubunda yer almaktadır. Gebelerde ya da lohusa döneminde olan kadınlarda, 60 yaş üstü kadınlarda ve 70 yaş üstü erkeklerde tiroid hormon bozukluğu görülme oranı yüksektir. Bunlarla birlikte baş ve boyun bölgesinde radyoterapi uygulaması yapılan kişilerde ve birtakım ilaçları kullanan kişilerde de tiroid hormon bozukluğu görülebilmektedir. Tiroid hormon bozukluğu TSH testi ile konforlu bir şekilde saptanabilmektedir.

Tiroid Nodülleri Tanı ve Tedavisi

Tiroid nodülleri Türkiye’de yaklaşık 100 kişiden 40’ında rastlanan bir problemdir. Tiroid nodülleri öncelikle kozmetik açıdan kişide problemler yaratmaktadır. Bununla birlikte yutma güçlü, kalıcı ses kısıklığı, nefes darlığı gibi semptomlar da sıklıkla görülebilmektedir. Tiroid nodülü teşhisi; ultrason, sintigrafi ve ince iğne aspirasyon biyopsisi ile konulabilmektedir. Tiroid nodülleri; tiroid bezi içerisinde leblebi ve ceviz büyüklüğünde oluşan dokulara verilen addır. Nodüllerin çoğu iyi huyludur ancak %5’lik bir oranın kansere dönüşme riski bulunmaktadır.

Tiroid nodülleri üç grupta değerlendirilmektedir. Sıcak, soğuk ve ılık nodüller farklı yöntemler ile tedavi edilmektedir. Belirgin bir şikayete yol açmayan tiroid nodülleri genellikle boyunda şişlik belirtisi ile doktora başvurulması sonucunda birtakım tanı yöntemleri sonucunda teşhis edilebilmektedir. Tiroid nodüllerinin ameliyatsız tedavi yöntemleri günümüzde sıklıkla tercih edilmektedir. Bunun nedeni hasta için çok daha konforlu bir tedavi ve iyileşme süreci sağlaması ve kanama, enfeksiyon gibi risklerin önüne geçilmesidir.