Böbrekler kandaki atık maddeleri, vücuttaki fazla suyu ve tuzu temizleyen; her iki boşluk bölgemizde bulunan organlardır. Burada gelişen kansere böbrek kanseri adı verilir.

Böbrek kanseri böbreğin idrarı üreten kısmında ve idrarın toplandığı havuzda gelişen kanserler olmak üzere ikiye ayrılır.

Böbrek kanserinin oluşmasına sebep olduğu tahmin edilen başlıca nedenler; yüksek tansiyon (hipertansiyon), aşırı kilolu olmak, uzun süre diyaliz tedavisi görüyor olmak şeklinde özetleniyor. Ayrıca böbrek kanseri riski sigara içenlerde içmeyenlere göre iki kat daha fazladır. Eğer ailede böbrek kanserli bir üye varsa, kanser riski yine artmaktadır.

Mesleklere göre ise çelik endüstrisi, kurşun endüstrisi, petrol ve gemi sanayi çalışanlarında, maalesef böbrek kanseri riski yüksektir. Bunların dışında kötü beslenme şekli; yüksek yağ ve kalorili diyet de riski artırmaktadır.

Tedavi Yöntemleri

Böbrek tümörünün tedavisi hastanın yaşı, genel sağlık durumu ve kanserin yaygınlığına göre değişim gösterir. Böbrek kanserlerinde uygulanan çeşitli tedavi yöntemleri vardır. Kanserin erken evresinde, tümör cerrahi olarak çıkartılır. Ameliyat ile böbreğin çıkarılmasına nefrektomi denir. Genelde böbrek kanserlerinde standart tedavi yöntemlerindendir. Kanserin evresi, büyüklüğü ve sayısına göre değişmek üzere ya böbrek, böbrek üstü bezi ve etrafındaki tabakaları ile birlikte tamamen çıkartılır ya da yalnızca tümörün çıkarılması gerçekleşir. Öteki böbrek sağlıklı ise hastalıklı böbreğin alınması hastanın sağlığı açısından bir sakınca oluşturmaz.

Nefrektomi genelde açık ameliyatla yapılır. Fakat son yıllarda laparoskopi kullanılarak da nefrektomi yapılabilmektedir. Çıkarılan örnekler patolojik olarak incelenir ve tümörün cinsi, karakteri ve yayılım derecesi belirlenir. Böylece hem hastalık kesin teşhis edilir hem de organın durumu hakkında bilgi edinilir. Eğer tümör böbrek kılıfın dışına sıçramışsa cerrahi sonrası ek bir tedavi gerekecektir.

Radyoterapi ile tedavide, dışından gelen yüksek enerjili ışınlar ile kanser hücrelerinin öldürülmesi amaçlanır. Bölgesel bir tedavi yöntemidir. Kemoterapi ise kanser hücrelerini öldürmek için kullanılan ilaçlardan bir kısmına verilen isimdir. Kemoterapide tek ilaç veya birkaç ilaç birlikte kullanılır. Biyolojik tedavi, kansere karşı hastanın bağışıklık sistemini kullanan bir tedavidir. İnterferon ve interlökin-2 adlı ilaçlar dışarıdan vücuda verilerek, vücudun savunma sistemi güçlendirilir. Hormon tedavisi ise ilerlemiş kanserlerde kullanılır. Progesteron böbrek kanserinde en sık kullanılan hormondur. Ve bir de hedefe yönelik tedaviler vardır. Son yıllarda sıklıkla tercih edilen bir tedavi yöntemidir. Kanserli hücreler özellikle hedef alınmakta ve diğer hücrelere zarar verilmemeye çalışılmaktadır.